Assalamualaikum....

Selamat menyambut hari kemerdekaan buat semua... Bagaimana cara sambutan sahabat-sahabat untuk hari kemerdekaan yang ke-56 pada tahun ini yang ditakdirkan berada di dalam bulan yang penuh dengan rahmat dan keberkatan daripada Allah? Sanah helwah MALAYSIA!!!
Eh jap2... lupa pulak ana yang ari ni jugak merupakan tarikh lahirnya dua orang sahabat ana yang ana sayangi... Nak tahu tak sape mereka??? Mereka ni anak merdeka tau...

(Nurhanis Bt Badarulzaman)

Nie dia sahabat yang ana maksudkan. Namanya Nurhanis Binti Badarulzaman. Menuntut di Universiti yang sama dan berada di dalam kelas yang sama dari semester pertama sehinggalah sekarang. Manis orangnya dan juga berkepimpinan. Ana bersyukur kerana dikurniakan sahabat seperti Hanis. Buat sahabatku Hanis ana doakan semoga Hanis sentiasa berada dalam pelindungan dan rahmat Allah. Hanis da besar sekarang..hehe da makin tua. Semoga persahabatan kita sentiasa mendapat keredhaan Allah. Sahabatku sayang jadilah umpama bunga mawar yang cantik tetapi bukan senang dimiliki kerana durinya yang menjadi benteng untuk dirinya sepertimana seorang wanita yang bukan senang untuk dimiliki dah hanya lelaki yang benar-benar layak dan mampu sahaja yang bisa menawan dirinya. Salam sayang buat hanis.


(Nur Amalina Dinee Anwar-berbaju pink)

Ha! ni die sahabat ana yang kedua. Namanya Nur Amalina Dinee Anwar. Anak sulung dalam keluarga. Periang orangnya serta bijak. InsyaAllah bakal doktor ni. Sekarang sedang membuat persediaan di College Taylor's dan bakal terbang ke oversea untuk menyambung pelajarannya. Dinee ni merupakan sahabat ana ketika sama-sama menuntut di Maktab Rendah Sains Mara Beseri,Perlis. MasyaAllah.... memang banyak kenangan yang kami kongsi bersama, ditambah dengan gelagat tiga orang sahabat ana yang dua orang daripadanya menuntut di tempat yang sama dengan ana sekarang dan seorang lagi yang berada nun jauh di pusat pengajian tinggi di Pantai Timur. Betapa nikmatnya ukhwah andai kerana Allah. Buat Dinee, Sanah Helwah dan semoga dipanjangkan umur serta dimurahkan rezeki. Jaga hati, jaga Iman ye ya ukhti habibati. Jadilah umpama buah epal yang susah dipetik kerana letaknya nun jauh didahanan sepertimana wanita yang tinggi martabatnya dan hanya lelaki yang benar-benar layak mampu memiliki hatinya. SALAM sayang dari bumi CFS IIUM PJ.


Assalamualaikum buat pelawat-pelawat blog "MUSAFIRAH DAKWAH" yang dihormati dan dikasihi kerana Allah sekalian. Semoga sentiasa berada di dalam nikmat "IMAN" dan "ISLAM" disamping nikmat sihat yang Allah kurniakan buat sekalian hambaNYA. Bagaimana puasa tahun ini? Adakah lebih baik daripada puasa sebelum ini atau sebaliknya??? Biarlah persoalan ini dijawab untuk diri sendiri. Moga-moga puasa pada tahun ini menjadi puasa yang terbaik daripada puasa sebelum-sebelum ini. Alhamdulillah sudah sembilan hari kita semua berpuasa dalam bulan yang paling istimewa buat setiap insan yang bergelar muslim. Tinggal lebih kurang sehari lagi kita akan masuk ke fasa kedua pada bulan ramadhan dimana fasa maghfirah yang Allah kurniakan buat hambaNya yang berpuasa. Tetapi, cuba kita check balik hari-hari kita dalam bulan ini.... Adakah hari-hari kita ini diisi dengan perkara-perkara yang bermanfaat? atau setiap perkara yang dilakukan sentiasa ditajdidkan niatnya kerana Allah? Pernah atau tidak kita terfikir yang setiap perkara itu mestilah diniatkan semata-mata kerana Allah? Sepertimana disebut dalam hadis yang pertama dalam hadis 40:

"Dari Amir al-Mu'minin Abu Hafs Umar Ibn Khattab radiyallahu 'anh, katanya: Aku mendengar Rasulullah sallallahu a'layhi wasallam bersabda: Hanya segala a'mal dengan niat dan hanya bagi tiap-tiap seorang apa yang ia niatkan. Maka barang siapa hijrahnya kepada Allah dan Rasulnya. Dan barangsiapa hijrahnya bagi dunia yang ia akan memperolehinya atau perempuan yang ia ingin mengahwininya, maka hijrahnya kepada apa yang ia berhijrah kepadanya itu"

(semoga menjadi mukmin sejati)


Subhanallah.... alangkah indahnya hidup ini andai setiap perkara yang dilakukan semata-mata kerana Allah. Tidak kisahlah sama ada belajar, berpesatuan, bermain ataupun bekerja. Cuba kita semua bayangkan seandainya gagal atau keputusan peperiksaan kurang memuaskan sedangkan usaha yang diberikan sudah sebaiknya dan niat kita hanyalah untuk Allah, adakah kita perlu berputus asa ataupun sebaliknya??? Ana pernah mendengar tazkirah daripada seorang senior ana tentang seorng sahabatnya yang tidak berubah keyakinannya kepada Allah walaupun anaknya serta isterinya dibunuh di depan matanya kerana mempertahankan agamaNYA yakni ISLAM. Tetapi, cuba kita lihat pda diri kita sendiri, adakah kita sentiasa yakin bahawa setiap yang berlaku itu semuanya datang daripada Allah? Apabila mendapat keputusan yang kurang baik, apa yang dirasakan oleh kebanyakan daripada kita? Malas? Give up? ataupun Down? Sedangkan hamba Allah ini yang dibunuh anak dan isterinya semata-mata kecintaannya kepada ISLAM tetap teguh dan yakin serta tidak berubah niatnya bahawa setiap perkara yang dilakukan hanyalah kerana Allah dan juga agamanya ISLAM. Malahan apa yang hamba ini katakan apabila anak dan isterinya dibunuh???


" Damailah wahai anak dan isteriku kerana sesugguhnya kita punya Allah yang Maha satu dan yakinlah bahawa Allah itu Maha Mengetahui dan Allah itu tidak akan pernah memungkiri janjiNYa sepertimana manusia yang bukan sahaja senang membuat janji malah senang juga untuk memungkirinya"


(semoga menjadi mukminah sejati)


Adakah perkara-perkara yang kita lakukan hanyalah untuk kepentingan ISLAM atau sebaliknya? Adakah sahabat-sahabat sedar betapa parahnya barah pemikiran yang melanda sahabat-sahabat kita yang masih lagi leka diulit mimpi dan angan-angan yang belum tentu menjadi kenyataan? Sedarkah setiap daripada kita punya tanggungjawab yang penting dalam mempertahankan ISLAM yang merupakan agama yang Rasulullah ajarkan kepada kita? Siapa yang bakal menjadi Salahuddin Al-Ayubbi yang berjaya menakluki kembali Jerussalem dan ke mana perginya muslimin-muslimin yang bakal menggantikan Sultan Muhammad Al- Fateh yang berjaya menawan Kota Konstatinopel? Begitu banyak persoalan yang ana kira perlu dijawabkan. Wahai sahabat-sahabat sekalian, bangunlah daripada tidur yang panjang kerana masa tidak akan menunggu kita dan juga ajal tidak mengenal siapa. Jika Allah kata hari ini hari kita maka, diperintahkan olehNYA malaikat Izrail datang untuk mencabut nyawa kita. Alangkah ruginya kita sekiranya apabila ketika saat dicabutnya nyawa, kita dalam keadaan kita yang masih leka dan alpa dengan nikmat dunia yang tidak kekal lama. Apa kata bermula daripada saat ini dan waktu ini marilah kita sama-sama tajdidkan niat kita dalam setiap perkara yang dilakukan hanyalah kerana Sang Percipta yang paling Agung yakni Allah hatta kita mahu menghadiri mesyuarat ataupun tidur dan juga makan. Tak ruginya rasanya jika setiap daripada kita sentiasa ingat meperingati bahawa pentingnya niat dalam setiap perkara yang dilakukan. Semoga setiap daripada kita yang bergelar remaja ini tidak lagi hidup dalam angan-angan dan masih lagi duduk berpeluk tubuh sedangkan golongan tua ataupu golongan makcik-makcik ataupun pakcik-pakcik yang bekerja untuk agama Islam.




Wallahua'lam











"Jadikanlah Ramadhan kali ini tempat untuk kita bercucuk tanam. Tetapkan matlamat untuk menjadikan Ramadhan kali ini lebih baik daripada Ramadhan yang lalu. Semoga Allah sentiasa memberi kekuatan di dalam bulan yang di awalnya RAHMAT, pertengahannya MAGHFIRAH dan pengakhirannya KEAMPUNAN. Wahai tuhan yang Maha Agung jika aku tidak akan bertemu Ramadhan yang akan datang, aku harap Ramadhan kali ini memberikan aku seribu peluang untuk bercucuk tanam berbekalkan benih ibadah dan bajanya keIMANAN. Kau jadikanlah hambaMu ini yang sentiasa bersyukur dan kasih dan sayang pada AGAMAMU. Tiada apa yang aku inginkan melainkan setiap perkara yang aku lakukan mendapat KEREDHAANMU. Sesungguhnya hidup dan matiku adalah demi ISLAM"....

"SALAM RAMADHAN KAREEM"


Bismillahirrahmanirrahim.....
"Ketika orang lain sibuk mengadap buku kami sibuk menguruskan keperluan untuk program untuk mengembalikan kegemilangan ISLAM yang kian pudar terutama dalam kalangan mahahsiswa. Allah sahaja yang tahu kepenatan dan kelelahan setiap daripada Line up Facilitator Representative Committees pada tahun ini. Dicaci? Dihina? Dikutuk? itu sudah menjadi lumrah kami sebagai FRC. Committee gila microphone? Sejauh mana kesasihannya biarlah Allah yang menentukan. Biar telinga kami pedih mendengar kritikan, biar brkali-kali hati diguris dengan kata-kata yang menusuk ibarat ditusuk sembilu, namun, tidak akan kami mengundur walaupun selangkah kerana kami tahu Allah bersama kami. Kami tidak akan sekali-kali jatuh walaupun terpaksa syahid di medan peperangan kerana kami tahu tiada erti rehat dalam kamus hidup seorang MURABBBI, kerana tempat berehat yang abadi adalah syurga... Wahai semua ahli keluarga FRC yang ana kasihi, ingatlah bahawa "Allah tidak akan membebani seseorang itu melainkan dengan kesanggupannya"(al-baqarah:286). Teruskan perjuangan kita wahai sahabat-sahabatku kerana Allah tahu apa yang kita lakukan"
SIRU A'LABARAKATILLAH

Rasulullah S.A.W bersabda: "Bukanlkah aku telah memberitahu kamu semua tentang orang yang diharamkan masuk ke neraka atau arang yang diharamkan ke atasnya neraka? Mereka ialah orang yang berdamping rapat dengan orang ramai(baik pergaulannya), hatinya tenang, berlemah lembut serta mudah dibawa berunding" (Riwayat At-Tarmizi)
(Wardatul Ad-Din)

Assalamualaikum khas buat sahabat-sahabat muslimat yang ana kasihi kerana Allah. Jom kita check betul ke cara kita berpakaian. Adakah sepertimana yang disyariatkan oleh Islam. Yakin ke yang cara kita berpakaian sekarang ini yang paling baik? Tak-takpe kita check dulu. Kalau salah kita sama perbetulkan perlahan-lahan ye..



(cara berpakain yang perlu diperiksa semula)



Betul ke tak? Erm... tahu tak ayat ape yang menyatakan tentang aurat? Okay nanti cuba check maksud ayat surah an-Nur ayat:30-31. Apa kata kita cuba fahami maksud ayat tersebut dan fahaminya. InsyaAllah moga-moga lepas nie kita sama-sama tahu adab berpakaian bagi seorang muslimah dengan betul Mesti kita cantikkan? Ingat Allah sayang sangat dengan kaum hawa sebab tu Allah suruh kita tutup aurat betul-betul agar tak jadi fitnah untuk kaum Adam. Betul tak? Lepas nie kita kena check betul cara kita berpakaian tak kisahlah nak pegi Mid Valley ke, nak ke kelas ke agar kita disayangi Allah.


(Alhamdulillah cantiknya kalau berpakaian macam nie)


Ana rasa semua dah tahu kan yang aurat kita adalah seluruh anggota kecuali muka dan tapak tangan. Kalau kita nak lagi cantik kita kena pakai tudung sehingga menutupi dada. Tak pe tak pakai tudung bulat pun tak ape tapi ingat! jangan pakai tudung yang jarang sebab pakai tudung yang jarang samalah macam kita tak pakai tudung. Kesian kan semua dah perfect tapi jarang pulak dan baju pulak yang tak sesuai dengan badan . Takpe-takpe pas ni kita periksa sebelum beli.


Bismillahirrahmanirrahim....
(sekadar hiasan)

Pertama-tamanya ana ingin memanjatkan setinggi-tinggi kesyukuran kepada Allah penguasa alam semesta kerana diberi kesempatan untuk menaip post untuk kali ini. Alhamdulillah ana telah diberi peluang untuk mengupdatekan blog ana dengan pakaian yang baru dan diserikan dengan lagu yang memang menjadi kegemaran ana dan kegemaran sahabat tersayang ana Afifah Kamarul Baharin. Ana hadiahkan lagu ini buat sahabat ana yang sorang ni.


Berbalik kepada tajuk post ana kali ini, ingin ana mengucapkan Selamat Pengantin Baru buat Ibu saudara ana Nornamadiana Bin Mohd Yunus(mak teh) dan suaminya yang telah selamat diijabkabulkan pada 7 Jun 2009 yang lalu. Alhamdulillah ana berkesempatan untuk meraikan saat-saat bahagia mereka bersama-sama ahli keluarga yang lain. Buat mak teh dan pak teh semoga sentiasa bahagia melayari bahtera perkahwinan yang penuh dengan seribu satu macam dugaan Walau apa pun, along doakan semoga mak teh dan pak teh berbahagia sehingga ke anak cucu.


(Mak teh kesayangan)


Tidak lupa juga ana kepada kakak kesayangan ana Kak Izaidah yang selamat disatukan pada 17 Julai yang lalu di Bangi. Semoga baitulmuslim dibina melahirkan masyarakat yang terbaik untuk Islam. InsyaAllah.


(Kak Izaidah dan suami)

"Ya Allah Ya Tuhanku semoga mereka diberi kekuatan untuk melayari bahtera perkahwinan yang penuh dengan onak dan duri"