Páginas

Saturday, July 28, 2012

::Berkat Ehsan kepada Guru::




"Murabbina Al-Fadhil Ustaz Muhadir Haji Joll"
Diceritakan tentang satu kisah Abdul Rahman Ra'i guru kepada Imam Malik. Bapanya yang bernama Farouk seringkali keluar. Dan pada suatu hari bapanya Farouk itu, hendak keluar ke satu tempat dalam tempoh yang amat lama. Maka, ditinggalkan 70 000 dinar kepada isterinya buat perbelanjaan Abdul Rahman Ra'i dan isterinya sepanjang ketiadaannya. Hari berganti hari, bulan berganti bulan, tahun berganti tahun. Abdul Rahman Ra'i pun meningkat dewasa dan menjagi seorang yang sangat tinggi ilmunya hasil didikan guru-gurunya. Maka, ibunya menggunakan sejumlah 70 000 dinar yang diberikan oelh suaminya itu untuk dihadiahkan kepada guru-guru Abdul Rahman Ra'i.

Ketika pulangnya Farouk ke rumah. Beliau bertanyakan tentang apa yang dibelanjakan menggunakan wang yang telah diberikan olehnya. Si isteri berasa serba salah untuk memberitahu tentang hal yang sebenarnya. Pada keesokkan harinya, ketika bersolat di Masjid Nabawi, dilihatnya anaknya Abdul Rahman Ra'i sedang mengajar di situ dan dihadiri lebih kurang 70 000 jemaah. Maka, senang hati seorang bapa melihatkan hal itu. Begitulah berkat berbuat ehsan terhadap guru.

"Lau la Murabbi Maa'raftu Rabbi"

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِِّ الأُمِّيِّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسلِّمْ

Wallahu'alam

Nota kaki : Kisah yang diceritakan Fadhilatus Syeikh Maulana Johari Bin Ali di Masjid Permatang Badak

No comments: