[Catatan Ilmu]

Maulid@IKIM.fm : Isra' dan Mi'raj

"Sesungguhnya rahmat Allah itu sangat mendekat di sepertiga malam terakhir. Namun, pada malam jumaat, rahmat Allah itu mencepat
isra' wal mi'raj
menjelang maghrib. Maka, perbanyakkanlah amalan terutama sekali amalan selawat kerana memperbanyakkan amalan pada malam jumaat dan hari jumaat adalah amalan para salafunas soleh"

Sangat istimewa sekali apabila masuknya salah satu daripada bulan-bulan haram iaitu bulan Rejab salah satunya, Sya'ban Allah mengurniakan ganjaran yang sangat besar bagi amalan-amalan yang dilaksanakan di dalam bulan-bulan haram ini dan taqarrub kepada Allah. Tetapi harus kita ingat juga begitu besr ganjaran bagi amalan yang dilakukan di dalamnya begitu juga besarnya dosa dan maksiat yang dilakukan padanya.

Isra' dan Mi'raj adalah satu peristiwa agung yang tidak pernah berlaku pada mana-mana Nabi sebelum Baginda Sayyiduna Rasulullah Solallahu'alaihiwassalam.

Al-Isra' bermaksud perjalanan pada waktu malam iaitu tetapi kalau siang tidak dinamakan al-isra' dinamakan perjalanan sahaja. Manakala Mi'raj adalah perjalanan naik ke langit pertama dan kedua sehingga ke langit ke tujuh. Apabila dicantumkan kedua-duanya dinamakan Isra' wal mi'raj yakni perjalanan pada waktu malam di bumi dan perjalanan ke langit. Peristiwa ini menunujukkan dan membuktikan kehebatan, keagungan, ketinggian darjat dan kedudukan Baginda Sayyiduna Rasulullah Solallahu'alaihiwassalam mengatasi yang lain.

Tidak pernah ada Nabi dan Rasul sebelum Baginda Sayyiduna Rasulullah Solallahu'alaihiwassalam diberikan keistimewaan perjalanan yang sedemikian. Nabi Solallahu'alaihiwassalam yang sangat mulia dberi keistimewaan oleh Allah mengimami seluruh para Nabi dan Rasul di BaitulMaqdis. Hal ini menurut alim ulama' adalah isyarat kepada ketokohan kepimpinan Baginda Rasulullah Solallahu'alaihiwassalam sehingga Baginda maju di hadapan para Nabi dan Rasul yang lainnya dan mereka mengikuti Baginda. Maka, ulama' mengatakan bahawa Baginda adalah wasilah untuk sampai kepada Allah. Kerana itu bertawassul kepada Baginda Rasulullah Solallahu'alaihiwassalam dan para anbiya dan Rasul yang lainnya turut bertawassul kepada Baginda kerana maqam Baginda yang sangat mulia itu.

Di dalam banyak peristiwa di dalam Al-quran yang dirakamkan oleh Allah seumpanya cerita penciptaan Nabi Adam 'Alaihissalam, kisah dan cerita Nabi Musa 'Alaihissalam dan Firaun, cerita tentang Baqarah iaitu lembu betina tidak Allah memulakan surah-surah tersebut dengan Subhana. Di dalam ilmu balaghah sebutan ini disebut sebagai kalimatul 'ijaz iaitu kalimah yang pendek tetapi maksudnya sangat mendalam. Tetapi istimewanya di dalam peistiwa Isra' dan Mi'raj, Allah menggunakan kalimah Subhana.

سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ

Maksudnya : Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. (Al-Isra':1)

Kenapa sedemikian? Sebab kalau difikirkan akan peristiwa ini seolah-olah tidak logik ia berlaku kerana hanya dalam satu malam yang mana banyak peristiwa-peristiwa yang berlaku dan disebutkan di dalam hadis-hadis yang sohih. Nabi Solallahu''alaihiwassalam melihat secara terperinci setiap satunya dan pergerakan-pergerakan yang sangat teratur. Yang mana Rasulullah satu tumbuhan ditanam kemudian terus hidup dan kemudian boleh dipetik buahnya dan dimakan. Demikian setiap satunya dilihat dengan pergerakan yang sangat detail. Bagaimana ia hanya berlaku dalam satu malam.

Syeikhul Masyaikh Sultanul Ulama' Al-Habib Salim As-Syatiri seorang alim besar di Yaman Hafizahullah mengatakan bahawa sebahagian malam itu tidak lebih daripada satu jam. Bagaimana mungkin peristiwa ini berlaku? Jika mengikut logik akal seolah-olah mustahil. Tetapi Allah SWT mempertaruhkan kesucianNya menceritakan tentang cerita yang besar ini dan bagaimana ia berlaku. Maka, dengan itu Allah SWT menggunakan kalimat "Subhana". Kalimah "bi 'abdihi" kerana title hamba itu bukan senang. Kenapa tidak Allah SWT "bi Nabiyihi" atau "Bi Rasulihi"? Tetapi Allah menggunakan "Bi 'abdihi". Ulama' mengatakan martabat 'abdun itu sangat tinggi sekali. 'Ubudiyyah kepada Allah kepada Allah sangat tinggi sekali. Penghambaan kepada Allah. Sebab itu ia membezakan maqam Khalig dan maqam makhluk.

Orang boleh sahaja mengatakan dirinya itu hamba tetapi adakah kehambaannya itu diakui oleh Allah SWT? Sama seperti kita boleh sahaja bahawa kita ini kawan, anak murid kepada seorang guru, tetapi belum tentu guru itu mengakui bahawa kita adalah kawan atau anak murid kepadanya. Allah Azzawajalla mengakui akan kehambaan Baginda Solallahu'alaihiwassalam.

Di dalam peristiwa isra' dan mi'raj juga, kemuliaan solat adalah salah satu kurniaan paling besar yang diberikan kepada Baginda Rasulillah Solallahu'alaihiwassalam. Tidak ada yang boleh mengatasinya. Solat itu adalah sebesar-besar ibadah yang dipersembahkan oleh hamba kepada tuannya.Sebaik-baik jalan untuk menghubungkan makhluk dengan Khaliqnya, Allah. Kerana itu As-Solah berasal daripada perkataan Silatun. Untuk berhubung dengan Allah hendaklah kita selalu solat manakala untuk berhubung dengan Bagind Rasulillah Solallahu'alaihiwassalam hendaklah kita berselawat. Lihat bagaimana hebatnya solat ini. Difardhukan pada waktu malam yang lebih mulia daripada siang. Banyak peristiwa besar yang berlaku pada waktu malam antaranya Nuzul quran, peristiwa terbelahnya bulan, munajat Nabi Musa 'Alaihissalam di Bukit Tursaina berlaku pada waktu malam dan lain-lain lagi. Sehingga Al-Habib Alawi Al-Hadad menulis beberapa kita yang menceritakan tentang fadhilat waktu malam.

Apabila Allah menetapkan kefardhuan solat ini tidak seperti puasa, zakat dan haji, Allah hanya menghantar Jibril untuk menyampaikannya. Tetapi bagi solat, Allah SWT sendiri telah menjemput Baginda Rasulillah Solallahu'alaihiwassalam. Kefardhuan solat ini difardhukan di alam 'uluwi yakni di alam langit, di alam atas dekat Sidratul Muntaha. Lihat bagaimana Allah beri isyarat tentang lima waktu. Ketika Rasulullah Solallahu'alaihiwassalam menunggang buroq dengan Jibril kemudian Jibril meminta Baginda turun dan solat. Ternyata tempat itu Toybah tempat yang akan Nabi berhijrah padanya. Kemudian jalan lagi sampai di Madyan di sebuah pohon Nabi Musa 'Alaihissalam, Baginda turun dan solat. Kemudian, jalan ke satu tempat lagi iaitu di Bukit Turasaina tempat di Mana Nabi Musa 'Alaihissalam mendengar kalamullah. Kemudian turun lagi dan solat di Baitul laham, tempat kelahiran Nabi Isa 'alaihissalam dan akhirnya di Baitulmaqdis. Itu isyaratnya kepada 5 tempat untuk Nabi turun dan solat. Ulama' mengatakan nanti solat akan diambil menjadi 5 waktu sehari semalam.

Antara yang disebut oleh ulama, Habib Syed Muhammad Alawi bahawa tidak salah untuk kita solat di tempat yang ada barakah. Maka, untuk kita bersolat mutlak di tempat yang ada barakah di situ tidak ada masalah. Oleh yang demikian, orang yang mengambil pengiktibaran daripada peristiwa isra' dan mi'raj ini hendaklah kita mengambil sesuatu peristiwa di dalamnya dengan pandangan mata hati.

Pada sisi yang lain, peristiwa Isra' wal mi'raj ini adalah pengajaran bahawa seseorang itu mesti berjalan kepada Allah SWT dan harus berjalan kepada Allah. Menurut ulama'-ulama' sufi melihat hal ini adalah suatu pengajaran yang amat besar sekali di dalam peristiwa ini kerana melibatkan spiritual dan fizikal. Menurut pendapat jumhur bahawa Nabi Solallahu'alaihiwassalam diisra' dan mi'rajkan itu berserta roh dan jasad. Maka, Nabi Solallahu'alaihiwassalam berjalan daripada alam suflis iaitu alam bawah(daripada Mekah ke Baitulmaqdis) ke alam uluwi iaitu alam atas (daripada langit petama ke sidratul muntaha). Maka, perjalanan-perjalanan ini merujuk kepada maqamat, tingkat-tingkat dan darjat-darjat yang harus ditempuh untuk sampai kepada Allah SWT iaitu kemucaknya solat. Seolah-olah apabila sudah dapat solat itu tanda seseorang itu sudah ma'rifah hakiki untuk menuju kepada Allah SWT.

Tetapi di dalam perjalanan itu harus ditempuh maqamat, darjat-darjat atau tingkat-tingkat sepertimana yang telah ditempuhi oleh Baginda Rasulullah Solallahu'alaihiwassalam setelah selesai isra', Nabi bermi'raj itu melalui tujuh lapis langit. Maka, itu merujuk kepada tujuh maqamat yang harus ditempuh oleh seseorang itu untuk berjalan kepada Allah SWT. Dan bukan bejalan secara berseorangan tetapi bersama Jibril 'Alaihissalam. Kerana itu, untuk berjalan kepada Allah tidak boleh seorang-seorang. Maka, dia mesti ada rafiq yakni peneman dan rafiq yang paling bagus adalah guru yang mursyid. Sebab itu, attar menyebutkan:

"Orang yang nak berjalan kepada Allah itu jangan seorang-seorang. Tetapi dengan rafiq atau pembimbingnya"

Kalau tidak nanti dia akan dikalahkan oleh nafsu syahwat. Dia kan dikalahkan oleh godaan dunia, wanita, hartanya dan nafsunya dan sebagainya. Maka, dia perlu ada guru mursyid.

Al-Faqirah Wal-Haqirah Ilallah Al-Ghani

Murabbina Tercinta Al-Fadhil Ustaz Muhadir Bin Haji Joll,Rahsia Isra' dan M i'raj di]
[Maulid @IKIM.fm, 21 Rejab 1434H

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِِّ الأُمِّيِّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسلِّمْ

WAllahu'alam

Nota kaki: Isi tentang 7 maqam atau tingkatan menuju untuk berjalan menuju Allah akan dicompilekan dalam satu catatan bersama catatan tentang isra' dan mi'raj untuk minggu seterusnya.InsyaAllah dalam proses menulis kembali.

0 comments: