Páginas

Friday, August 13, 2010

::Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan::





"Wahai orang-orang yang beriman,diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu,mudah-mudahan kamu akan bertaqwa"
(al-baqarah:183)

   Subhanallah, Alhamdulillah segala puji bagi Allah swt taa’la Pemilik semua jiwa dan Pemilik kekal alam semesta kerana pada Ramadhan 1431H ini, sekali lagi hamba yang faqir ini masih diberi ruang masa dan kesempatan yang ke 20 kalinya untuk menyambut kedatangan bulan yang paling mulia yakni Ramadhan. Ahlan Wasahlan ya Ramadhan. Sudah lama kami menantikan kehadiranmu. Bulan yang diawalnya rahmat, pertengahannya maghrifah dan pengakhirannya pelepasan daripada seksa api neraka. Sungguh, kami sangat merinduimu Ramadhan. Semoga dengan kedatanganmu kali ini memberi sejuta pengajaran buat kami yang sentiasa lalai dengan kenikmatan dunia yang sementara ini.


   Persiapan? Checklist ibadah? Adakah kita benar-benar bersedia? Allah… susah betul nak jadi seperti para sahabat, apabila tibanya Ramadhan subhanallah bertapa gembiranya mereka. Siangnnya membaca Al-quran, malamnya berterawikh dan bertadarus dan ketika semua sedang nyenyak tidur mereka berqiamullail serta menghiaskan malam-malamnya dengan solat-solat sunat, berzikir serta membaca Al-Quran. Subhanallah hebatnya sahabat-sahabat. Tidak teringinkah kita untuk menjadi seperti mereka? Teringin benar hamba yang faqir ini menjadi seperti para sahabat. Teringin benar hamba yang faqir ini untuk sama-sama merasakan nikmatnya berada di dalam bulan Ramadhan ini bersama-sama para sahabat Rasulullah. Allahu Allah semoga Allah merahmati mereka semua. (Selawat jom. Allahummasalli a’la Saidina Muhammad wa a’la ali Saidina Muhammad)


   Tahu mengapa mereka begitu gembira apabila tibanya Ramadhan? Ya, kerana Ramadhan itu penuh dengan pelbagai kelebihan dan keistimewaannya. Kerana bulan Ramadhan itu adalah lebih baik daripada bulan-bulan yang lainnya. Subhanallah sungguh, kami mencintai kehadiranmu Ramadhan. InsyaAllah berikut adalah sedikit perkongsian mengenai kelebihan bulan Ramadhan yang disampaikan oleh Sheikhunna Al Fadhil Ustaz Muhadir Bin Haji Joll sempena menyambut kedatangan Ramadhan. Semoga mendapat manfaat. Allahumma Ameen.


KELEBIHAN RAMADHAN

1)      Ramadhan adalah bulan yang tersangat istimewa kerana berulang-ulang kali ia disebut di dalam kita suci Al-Quran.(Subhanallah)


2)      Bulan Ramadhan adalah raja kepada bulan-bulan yang lain. (Walhamdulillah)


3)      Ibadah puasanya diapit oleh dua bulan yang lainnya yakni Sya’ban dan Syawal.( Wallahu Akhbar)

Saidatina Aisyah R.A:-
“Tidak pernah aku melihat Rasulullah sepanjang hayatnya puasa sepanjang-panjang bulan melainkan pada bulan Sya’ban”

4)      Bulan yang turun padanya Malaikat terutamanya pada malam Lailatul Qadar.( Ya Zal Jala li wal ikram)

5)      Di dalam bulan ini juga Al-Quran diturunkan. (Alhamdulillah3X)
Seperti yang sudah kita sedia maklum bahawa malaikat merupakan makhluk Allah yang sentiasa taat dan tidak pernah melakukan keingkaran kepada Allah swt.Setiap malaikat mempunyai tugasnya yang tersendiri.Ada malaikat yang ditugaskan untuk bersujud kepada Allah swt maka malaikat tersebut akan terus bersujud sehingga ke hari Kiamat.

Namun demikian,dalam Surah Al-Qadr ada disebutkan bahawa "ruhul quddus turun ke langit dunia".Menurut pendapat ulamak,"ruhul quddus" yang dimaksudkan ialah ketua segala para malaikat yang agung,iaitu Malaikat Jibril a.s.

Guru kami memberi contoh,sebuah masjid akan dikunjungi oleh seorang perdana menteri.Maka,penduduk dikawasan tersebut akan sedaya upaya memperindahkan kawasan masjid tersebut,bahkan pihak masjid juga menerima dana peruntukan untuk melakukan kerja-kerja memperindahkan masjid tersebut supaya perdana menteri yang singgah sebentar sahaja di kawasan masjid tersebut berpuas hati dengan keindahan masjid tersebut.

Demikianlah kata guru alfaqir,"itu hanyalah seorang manusia biasa sedangkan Malaikat Jibril merupakan makhluk Allah yang mulia terkenal dikalangan penduduk langit dan bumi".Mulianya bulan ini,Malaikat Jibril turun ke langit dunia.

6)      Tidak pernah Nabi Muhammad saw berbicara berkaitan bulan-bulan islam dengan baginda naik ke atas mimbar melainkan hanya ketika baginda ingin berbicara tentang kedatangan dan kelebihan bulan ramadhan.( Allahu Akbar3x)

7)      Kemuliaan Ramadhan. ( Lailahaillah3x)
Sabda Nabi saw: "jika ditakdirkan tidak ada hadith yang berbicara tentang kelebihan bulan ramadhan,demi jiwaku yang berada dalam kekuasaannya,cukuplah dengan hadith ini :-

"bau mulut orang yang berpuasa lebih harum daripada bauan kasturi"

Kata guru alfaqir lagi,hadith ini merupakan kinayah (kiasan) Allah memuliakan hambanNYA yang berpuasa di bulan ramadhan.

Wallahua’lam

p/s: Syukran jazilan buat along Fatimah tersayang kerana mengizinkan ucu menggunakan sedikit maklumat daripada laman sesawang along. Sayang along selalu=)

Jom singgah ke blog dia=) : http://hauramaqsuroh71.blogspot.com/


3 comments:

herie said...

assalamualaikum...

oh, sangat menarik post ini...
:-)

fatimahzahra said...

hehehe,ucu along memain je..ishk2 ucu p promote betul2 lak blog along=) moga thabat pada jln Allah adikku,saayang ucu selalu \(^_^)/

DAKWATUNNISA said...

Salam Perjuangan,
Semoga ketaqwaan kita bertmbah. InsyaAlah.=)