Fatima Zurwanti Zulkifly. Nama yang akan sentiasa tersemat dalam sanubariku. Gelak tawamu, usikan manjamu dan ungkapan sayangmu kepadaku akanku simpan kemas dalam hatiku. Terasa baru semalam aku bersama-sama denganmu. Bersama-sama ke kelas, bersama-sama untuk melaksanakan taggungjawab dan bersama-sama dalam menempuh onak dan duri dalam kehidupan di dunia CFS ini. Walaupun  tempoh perkenalanku denganmu  baru mencecah dua tahun tetapi terasa bagaikan sudah lama aku mengenali dirimu.  Berada di dalam kelas yang sama dari hari pertama di CFS IIUM tercinta dan sehinggalah hari-hari terakhir hidupmu di dunia. Walaupun sekejap, tetapi aku bersyukur. Bersyukur kerana Allah pinjamkanmu sebagai sahabat suka dan dukaku.


   Teringatku ketika dikau menghantar mesej meyatakan kerinduanmu dan sayangmu kepadaku semasa cuti semester lalu. Aku jadi bingung kerana tidak tertera nama penghantar di skrin handphoneku. Otakku ligat menilik-nilik siapakah gerangan yang mengukap rasa rindu dan sayangnya kepadaku saat cuti masih lagi muda.  Cuba dicheck di dalam simcard celcom tidak pula ada.

Sayang yantie, rindu yantie..”


Aku jadi kaget. Lantasku bertanya siapakah pemilik numbor telefon itu.

“Maaf ye. Syukran siapa ni?”

   Takut-takut juga hendak bertanya,tetapi aku gagahkan juga. Ligat otak memikirkan yang positif sahaja. Mungkin nombor sahabiahku yang tidak disimpan atau terdelete. Atim membalas dengan nada kecewa.


“Atim la budak kecik(panggilannya buatku). Sampai hati yantie tak simpan nombor Atim.”

   Rasa bersalah menyelubungi diri tatkala arwah berkecil hati denganku. Tetapi ku pasti Atim bukanlah seorang yang mudah berkecil hati. Aku mula berfikir kenapa nombor Atim tidak aku simpan,mustahil. Setelah beberapa saat berfikir baruku ingat yang aku telah mendelete  salah satu nombornya yang tidak digunakan. Tetapi tersalah delete  rupanya.

“Allah Atim sayang, maaf. Hari tu yantie terdelete nombor Atim. Yantie salah delete rupanya.hehe Maaf ye.. Yantie pun sayang Atim dan rindu Atim jugak. Jaga diri ye..”

   Entah kenapa tiba-tiba hati jadi pelik sedangkan Atim memang selalu menghantar mesej begitu kepadaku. Setiap kali menghantar mesej pasti mesej sayang dan rindunya dihantar. Wallahua’lam. Aku biarkan sahaja kepelikan yang dirasakan berlalu pergi begitu sahaja.


   4 Jun 2010, tarikh yang dirancang awal-awal untuk ke Perak menghadiri Walimah kakak kesayangan Wan Sufiah Binti Wan Abdul Halim dengan suaminya Ustaz Juzaili Juhan. Esoknya majlis akad dan kenduri akan dijalankan. Bergerak ke sana dengan beberapa orang sahabat. Alhamdulillah berkesempatan juga pergi. Dan di sanalah saat terakhirku bersama sahabatku. Usikan panggilan “budak kecik” , panggilan yang memecah gelak ketawaku. Aku menggelarnya pula “budak besar”. Tidak menyangka pertemuaan di walimah kakak kesayangan itu adalah pertemuan kami yang terakhir kalinya.

“ Nak tahu tak ada budak tu delete nombor atim?”


Katanya kepadaku setelah sampai di rumah sewa kak syera dan aku pun hanya membalas usikannya dengan senyuman.


“Bukan deletelah, salah delete.Itulah banyak sangat nombor sampai yantie pun confuse.”

Kataku kepadanya. Usai  makan, semua mengambil giliran untuk menggosok baju. Dan sekali lagi aku mengambil peluang menyakatnya.

“Atim, gosok baju yantie Atim. Bila lagi nak tolong gosok baju yantie kan? Baju Atim cantiklah.hehe…”  Nadaku buat-buat memuji. Dan Atim membalas.

“Gosok sendiri la budak kecik.hehe”

Aku rasa bahagia. Sangat bahagia. Alhamdulillah.

    Esoknya semua sibuk bersiap-siap untuk ke Walimah kakak kesayangan. Semua berdebar-debar, kononya berdebar untuk pengantin. Macam-macam. Sebelum bertolak kami menjamu selera. Berhalaqah di ruang tamu yang masih lagi kosong dan hanya dihiasi sebuah tv. Aku makan di tepi Atim. Seperti biasa dimulakan dengan suap menyuap. Subhanallah terasa indahnya ukhwah. Ya, suapan terakhir daripada seorang sahabat yang tidakku sangka pergi dahulu meninggalkanku. Tidak akanku lupa saat arwah tersalah amik makananku. Ya Allah…Indahnya walau seketika. Arwah Nampak sangat gembira sehinggalah pulangnya daripada walimah kakak kesayangan.


   Sampai di rumah, ku lihat arwah lebih banyak mendiamkan diri sedangkan sebentar tadi di walimah kak Sufi kami gembira. Dengan usik-usik, dengan gelak tawa yang memeriahkan lagi majlis. Daku sempat mengusiknya bahawa selepas ini gilirannya pula akan menyusul. Entah kenapa tiba-tiba Atim jadi muram. Aku bertanya kepadanya tentang apa sebenarnya membuatkannya tiba-tiba murung. Namun, pertanyaanku itu dibalas dengan diam seribu bahasa. Tidak mengapa, mungkin Atim penat, omongku di dalam hati. Kami semua tidur kepenatan dan bangun sebelum Asar kerana Atim akan pulang selepas Asar. Setelah bangun dari tidur, Atim berkemas-kemas untuk pulang. Sengajaku mengusiknnya agar arwah tidak pulang hari itu dan pulang keesokan harinya bersama kami. Dia hanya tersenyum. Kami berpelukan tanda ucapan selamat tinggal. Tapi tidakku menyangka dan itulah pelukan terakhir kalinya.Dalam keadaan arwah masih lagi sihat dan masih mampu membalas pelukanku.

   Malamnya, sewaktu berjalan-jalan di Ipoh dengan sahabat-sahabat tercinta arwah menghantar mesej ke handphone kak Fatimah untuk memberitahu bahawa dia selamat sampai ke rumahnya. Dan tidak arwah lupa untuk menyatakan kegembiraannya bersama-sama kami sewaktu walimah kak Sufi kesayangan dan rasa kasih dan sayangnya kepada kami semua. Semestinya, rasa kasih dan sayangnya kami balas dengan kasih dan sayang juga. Kami semua pun sayang Atim. Allah…

8Jun 2010 pukul 12:00AM, Atim menegurku di Yahoo Messenger.

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:00:06 AM): k.ma de kat uia kew?

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:00:13 AM): Angel

Isdiyantie (08/06/2010 12:00:30 AM): ya la budak besaq

Isdiyantie (08/06/2010 12:00:33 AM): hehe

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:00:46 AM): bak comel r

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:00:47 AM): haha

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:00:56 AM): *budak

Isdiyantie (08/06/2010 12:00:58 AM): Halo Sayang

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:01:08 AM): eeeeeeeeeeeeeeeeee...........

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:01:12 AM): gelui r kak

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:01:18 AM): *geli

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:01:19 AM): hah

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:01:21 AM): haha

Isdiyantie (08/06/2010 12:01:26 AM): haha

Isdiyantie (08/06/2010 12:03:38 AM): heeh

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:04:41 AM): comel

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:04:43 AM): lagi2

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:04:48 AM): hehe

Isdiyantie (08/06/2010 12:05:40 AM): hehe

Isdiyantie (08/06/2010 12:06:59 AM):

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:08:03 AM): kabur....

Isdiyantie (08/06/2010 12:08:59 AM): kabur

Isdiyantie (08/06/2010 12:09:04 AM): banyan sgat

Isdiyantie (08/06/2010 12:09:05 AM): kot

Isdiyantie (08/06/2010 12:09:06 AM): hehe

Isdiyantie (08/06/2010 12:09:09 AM): tggu sat

Isdiyantie (08/06/2010 12:09:43 AM): sapa?

Isdiyantie (08/06/2010 12:09:45 AM): haha

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:12:41 AM): apa sapa?

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:12:46 AM): x nampak

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:12:48 AM): isk2

Isdiyantie (08/06/2010 12:12:51 AM): comel

Isdiyantie (08/06/2010 12:12:56 AM): hehe

Isdiyantie (08/06/2010 12:13:01 AM): yantie ea?

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:14:28 AM): pasan!!!

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:14:31 AM): wek!!!!!

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:14:33 AM):

Isdiyantie (08/06/2010 12:14:37 AM): haha

Isdiyantie (08/06/2010 12:14:40 AM): atim ajq

Isdiyantie (08/06/2010 12:14:44 AM): *ajaq

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:14:52 AM): hehe

Isdiyantie (08/06/2010 12:16:36 AM): apa atim buat?

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:16:58 AM): atim wat video kol

Isdiyantie (08/06/2010 12:17:13 AM): hehe

Isdiyantie (08/06/2010 12:17:23 AM): rindu ea???

Isdiyantie (08/06/2010 12:17:27 AM): atim

Isdiyantie (08/06/2010 12:17:35 AM): dah wish besday dayah

Isdiyantie (08/06/2010 12:17:47 AM): malam tue kami buat suprise kat dayah

Isdiyantie (08/06/2010 12:18:11 AM): cpt nk tnjuk gmbaq

Isdiyantie (08/06/2010 12:19:00 AM): nie waktu p makan kat luaq

Isdiyantie (08/06/2010 12:19:02 AM): heeh

Isdiyantie (08/06/2010 12:20:06 AM): ni wak2 buat suprise

Isdiyantie (08/06/2010 12:20:07 AM): huhu

Isdiyantie (08/06/2010 12:20:14 AM): tak best atim tak dak

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:20:30 AM): jelas!!!

Isdiyantie (08/06/2010 12:20:32 AM): ni wk2 nak balik

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:20:34 AM): jeles

Isdiyantie (08/06/2010 12:20:38 AM): hehe

Isdiyantie (08/06/2010 12:21:32 AM): takpa2 nant

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:21:35 AM): jaat

Isdiyantie (08/06/2010 12:21:35 AM): k pa ag

Isdiyantie (08/06/2010 12:21:39 AM): ye...

Isdiyantie (08/06/2010 12:22:20 AM): hehe

Isdiyantie (08/06/2010 12:22:35 AM):

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:23:19 AM): comel

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:23:26 AM): sumer c omel

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:23:28 AM): hehe

Isdiyantie (08/06/2010 12:23:31 AM): hehe

Isdiyantie (08/06/2010 12:23:38 AM): kawan sapa?

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:25:36 AM): kwn?

Isdiyantie (08/06/2010 12:26:09 AM): comel?

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:27:00 AM): gambar2 yg yanti kasi td

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:27:02 AM): haha

Isdiyantie (08/06/2010 12:27:07 AM): hehe

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:27:09 AM): gamba mase kawin aritu adew?
Isdiyantie (08/06/2010 12:27:10 AM): i2lah

Isdiyantie (08/06/2010 12:27:14 AM): ade2

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:36:45 AM): toce2

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:36:48 AM): Happy

Isdiyantie (08/06/2010 12:36:58 AM): amboi

Isdiyantie (08/06/2010 12:37:02 AM): cantinya...

Isdiyantie (08/06/2010 12:37:04 AM): gigi

Isdiyantie (08/06/2010 12:37:09 AM): silau ngat aih

Isdiyantie (08/06/2010 12:37:10 AM): haha

Isdiyantie (08/06/2010 12:37:28 AM): Lemayan...

Isdiyantie (08/06/2010 12:38:29 AM): dah save ke?

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:39:58 AM): dah syg

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:40:22 AM): tidoq2

Isdiyantie (08/06/2010 12:40:32 AM):zzzzzz

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:42:23 AM): bagus2

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:42:28 AM): bagus ank mak

Fatima Zurwanti Zukifly (08/06/2010 12:42:30 AM): haha

Isdiyantie (08/06/2010 12:43:11 AM): Bookmark

Tidak ku sangka , malam itu adalah malam terakhirku mengusiknya. Ya, malam terakhir aku dipanggil “budak kecik” olehnya. Malam terakhir aku bisa menyatakan kerinduanku kepadanya dalam keadaan dia masih sihat dan bisa menaip. Allah…


   12 Jun , hari yang telah Allah tentukan untukku menjejakkan kaki ke dunia. Arwahlah orang ke-7 yang mengirim kata-kata hikmah bersempena umurku yang meningkat ke-20 tahun. Kata-katanya yang ringkas tetapi penuh bermakna. Terima kasih Atim, sahabatku tersayang. Ucapan ulang tahun hari lahirku yang terakhir kalinya daripadamu akanku simpan dan akanku ambil sebagai peringatan.

“Aku menyayangimu kerana agama yang ada padamu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, hilanglah sayangku padamu…” (Imam Nawawi)… Selamat ulangtahun kelahiran yang ke-20!=) may Allah bless you…Moga thabat dalam jalan dakwah ini.. Allahumma Ameen.

   Dan untuk tahun inilah aku akan menerima mesej ulangtahun kelahiranku daripadamu. Tidak mengapa. Aku redha ya Allah. Aku redha.


   15 Jun 2010 bersamaan 1 Rejab 1431 Hijrah. Usai menghadiri majlis ilmu, satu mesej masuk ke dalam inbox  nombor celcomku.


“Salam sahabat-sahabat. Sahabat kita Fatima Zurwanti Zulkifly kemalangan petang tadi. Keadaan dia kritikal. Doakan keselamatannya dan keluarganya. Forward ASAP”


   Aku seakan-akan tidak percaya apabila membaca nama yang dinyatakan di dalam mesej itu.  Inalillahiwainnailahirajiu’n… Atim, ya Allah… Atim. Hanya itu yang mampu aku lafazkan. Aku mengulang membaca mesej itu dengan teliti. Aku masih tidak mahu percaya sepenuhnya. Aku mengajak Hidayah ke bilik kak Fatimah untuk memastikan kesahihan berita itu. Kak Fatimah masih tidak menerima berita itu. Lantas dia mengambil keputusan untuk menghubungi nombor yang menghantar mesej kepadaku itu. Kak Hawa menyatakan kesahihan berita itu datangnya daripada kakak arwah Kak Ju. Aku menggeletar, air mata kak Fatimah sudah mula mengalir laju dan Hidayah sebak menerima kebenaran itu. Kata kak Fatimah Atim baru sahaja menghantar mesej meyatakan kerinduannya dan kasih dan sayangnya kepada kak Fatimah. Sungguh kami tidak menduga. Allah… peritnya menerima kebenaran. Terasa baru semalam kami bergelak ketawa dan sakat-menyakat di walimah kak Sufi. Kami berpelukan. Allah…kuatkan kami.


   Kami mengambil keputusan untuk menziarah arwah keesokan harinya. Bertiga kemudian bertemu dengan kak Hawa dan kak Maziah di perhentian bas di Pasar Seni. Kami masih lagi mampu berjenaka waktu itu kerana kami tidak membayangkan bahawa keadaan arwah seteruk itu. Tidak sedarkan diri dan koma. Ku fikir arwah hanya tidak sedarkan diri hanya seketika tetapi Allah…hanya Dia yang Maha  Mengetahui sesungguhnya arwah pada waktu itu koma. Ya, koma sebelum noktah. Saat kaki menjejakkan kaki ke Hospital Putrajaya, hatiku tiba-tiba berdebar tapi aku biarkan sahaja rasa itu pergi. Sampai di lobi hospital, kak Ju, kakak Atim menyambut kami. Matanya basah…Allah perasaan berdebar itu datang kembali. Ya Allah, kuatkan kami untuk menerima apa yang bakal kami hadapi. Omongku sendirian.


   Kami membuntuti kak Ju. Sampai di wad yang dituju, mataku terpandang pada papan tanda wad itu,ICU(unit kawalan rapi). Seingatku, inilah kali pertama aku sampai ke wad yang menempatkan pesakit-pesakit yang perlu dijaga rapi. Selalunya, aku hanya menonton di televisyen. Terpancar riak wajah risau di wajah sahabat-sahabatku yang sama –sama menziarahi arwah. Ku berdoa di dalam hati agar kami kuat untuk menerima kenyataan bahawa sahabat kami itu sedang koma. Entah kenapa, setelah pintu wad dikuak aku jadi tergamam dan seolah-oleh tidak percaya. Ku lihat sekujur tubuh sahabatku yang sangat ceria dan lincah itu kaku dan tidak menyambut kedatanganku. Aku dan sahabat-sahabat yang lain berdiri di tepi katilnya. Aku pandang muka arwah, tetapi aku jadi blurr , melihatkan mukanya yang bengkak dan dipenuhi wayar. Ibunya memberitahu kami bahawa Atim hanya bergantung kepada alat dan ubat-ubatan. Tekanan darahnya amat rendah dan tempoh 24 jam diberi untuk melihat sejauh mana keaadaan Atim sebelum pembedahan untuk membuang darah beku di kepalanya dijalankan. 

   Hatiku berdegup kencang apabila mendengar apa yang doktor perkatakan. Aku lihat sahabat-sahabat yang bersama-samaku ke sana mula menangis. Aku seakan-akan masih tidak lagi percaya. Airku mataku menitis tanpa dipaksa. Aku bermonolog di dalam hati. Ya Allah… kuatnya sahabatku ini sehingga dia diuji begini, selamatkanlah sahabatku ya Allah kerana kami amat menyayanginya.  Kami kena kuat di hadapan keluarganya kata salah seorang sahabatku kepada kami. Semua orang terdiam. Aku pegang kaki Atim. Ya Allah sejuknya. Tangannya hanya calar-calar sikit. Cuma kepalanya sahaja yang cedera teruk. Tengkorak kepalanya retak dek kerana hentakan yang kuat di cermin kereta myvi yang melanggarnya itu. Atim tidak bertopi dan adiknya tercampak ke tepi jalan, cerita jiran yang menghantarnya ke hospital. Petnag itu, Atim pergi mengambil adiknya pulang dari mengaji al-Quran di rumah jirannya tidak jauh dari rumahnya. Menurut mak cik itu lagi, mulut arwah tidak henti-henti menyebut Allah walaupun tidak sedarkan diri setelah dilanggar. Allah…sayunya hatiku mendengar. Kami mengambil keputusan untuk pulang setelah madam-madam yang sememangnya rapat dengan Atim.


   Usai solat zuhur kami pulang. Kak Maziah dan Kak Hawa mengambil keputusan untuk menemani Atim untuk malam itu. Ku minta kak Maziah bisikan ke telinga Atim bahawa aku sangat menyayanginya.

“Akak cakap kat Atim yantie sayang Atim sangat-sangat ye. Akak jangan sedih-sedih ye. Atim kuat InsyaAllah.”

   Entah kenapa malam itu, aku asyik terbayang-bayang wajah Atim. Basuh baju pun nampak muka Atim. Aku rasa sangat takut. Ya, takut Allah mengambil Atim dalam keadaan kami masih lagi belum bersedia. Aku sentiasa berfikir yang positif sahaja. InsyaAllah ada hikmahnya Allah uji kami semua. Kami mula merancang untuk melawat Atim keesokan harinya. Selepas membeli makanan, tiba-tiba aku terbayang wajah Atim. Dia senyum kepadaku. Aku tersentak dan tidak semena-mena menangis. Ketika sedang bersiap-siap untuk makan. Tiba-tiba satu mesej singgah ke handphone Hidayah. Air mukanya berubah. Aku memandangnya penuh tanda tanya. Aku boleh mengagak bahawa mesej itu mengenai Atim. Atim sedang nazak. Allah… Aku memeluk Hidayah erat. Otakku tidak mampu berfikir lagi. Madam menelefon Hidayah agar segera ke Hospital. Makanan yang kami beli tidak disentuh. Aku ke bilik kak Fatimah dan menemuinya. Kami berpelukan. Usia solat kami bergegas ke sana. Aku,kak Fatimah, Hidayah dan Najwa. Entah kenapa masa terasa sangat lambat.


   Di dalam bas, kami banyak menghabiskan masa membaca yassin dan saling kuat-menguatkan agar redha dengan ujian Allah. Kami sangat berharap agar sempat berjumpa arwah. Namun, sekali lagi madam menelefon Hidayah. Atim telah menghembuskan nafasnya. Esak tangis kami semakin kuat. Kaki terasa semakin lemah. Bertali arus mesej daripada sahabat-sahabatku masuk bertanyakan keadaan arwah. Ku biarkan sahaja kerana waktu itu otakku hanya berfikir tentang Atim. Sampai di hospital, ku lihat dari jauh beberapa sahabat sedang menuggu di lobi. Aku pujuk diriku agar tidak menangis, namun, aku gagal. Dia tumpah lagi. Kami semua berpelukan. Ku tanya kepada kak Maziah:


“Akak sempat tak cakap kat Atim yantie sayang Atim?”


   Kak Maziah memelukku dan memujukku. Kak Maziah tidak sempat menyampaikan pesananku. Atim pergi menghadap ilahi dalam keadaannya masih koma di samping Kak Maziah. Allah… Allah Maha Pengasih, mesti Dia tidak mahu arwah rasa sakit. Aku redha, aku redha. Atim pergi dalam bulan yang mulia. Kata kak Maziah Atim mesti tidak mahu kami semua sedih. Jadi kami semua harus kuat. Kak Fatimah pula memujuk kami, semua sahabat-sahabat Atim ada tempat di dalam hati Atim, InsyaAllah dia sedang bahagia di sana. Aku dan sahabat-sahabatku sempat menghadiakan ciuman terakhir buat Atim sewaktu menuggu waktu arwah dimandikan di bilik jenazah hospital. Ku usap-usap tangannya yang sudah dikafan buat terakhir kalinya. Tunggu yantie di sana ya Atim,sahabatku tercinta. Alhamdulillah, kami juga sempat bersolat jenazah buat arwah dan menemaninya dengan bacaan yassin sehingga waktu maghrib. Selepas maghribnya kami pulang. Jenazah sahabat kesayanganku telah selamat disemadikan di sebelah pusara ibu kandungnya yang sering diceritakannya kepadaku. Alhamdulillah… Mesti Atim seronok dapat jumpa mama kan?  Alhamdulillah...Al-Fatihah. Semoga dikau bahagia di sana sahabatku tercinta...Bersyukur kerana berada dekat dengan Arwah.Alhamdulillah...












"Ya Allah... Jagalah sahabat kesayanganku Fatima Zurwanti Zulkifly di sana. tiba masanya aku pula akan mengikut jejak langkahnya. Kerana perjuangan kami bertemu dan kerana perjuangan kami berpisah. aku redha ya Allah. Aku redha dengan pemergian sahabat kesayanganku itu. Semoga dikau tenang di sana bersama ibumu. Tunggu yantie ya atim... Yantie sayang Atim sangat-sangat..."



p/s:    Entri ini hanyalah kenangan ana dengan arwah. InsyaAllah bacalah dengan hati moga ketemu ibrah disebaliknya.


            abang arwah minta sampaikan kepada sahabat-sahabat:-
Terima kasih sebab banyak bimbing dan tolong Atim. Atim banyak berubah lepas masuk uia,

11 comments:

fatin said...

atim...fatin akan sentiasa merindui atim..semoga dirimu ditempatkan bersama-sama orang beriman...segala kenangan kita bersama akanku pahat didalam mindaku....al-fatihah.

fatimahzahra said...

walau jasad atim sudah tiada namun segala memori dan kenangan kita bersama akan sentiasa mekar dihati kita..

atim telah pergi,marilah kita semua sambung perjuangan yg telah dijuangkan.Atim mencintai ALLAH ,RASUL serta ISLAM melebihi dirinya,moga roh semangat perjuangan atim dpt kita ambil dan contohi.

sama2 kita doa agar dipertemukan lg diakhirat kelak..

Ustaz muhadir pernah kata,wl sahabat kita telah pergi tidak bermakna kita tlh terputus sahabat drnya tetapi sambunglah persahabatn itu dgn untaian doa2 n amal jariah utk kita hadiahkan kpdnya..

Dari Allah kita dtg kepadaNYA kita akan kembali.

Murtadha Bin Rafaai said...

Moga Allah merahmati Roh beliau..moga jadi peringatan buat kita yang masih hidup di dunia ini..

Anonymous said...

Pemergian arwah atim satu ketentuan daripadaNya..kita semua perlu meredhai ats setiap ketentuanNya..
sungguh,hati akk tersentuh lg brtmbh sedih usai membaca post yantie nie..ya Allah..ukhwah yg terbina antara yantie dn sahabat2 laen memg indah..akk dpt merasai kesedihan dn rsa kehilangan yg yantie rasai..Allah..

moga kita semua x lupa mendoakannya..tabahlah yantie..kuatkan semangat dan teruskanlah berjuang di jalanNya..insyaAllah dia bahagia di sana..ameen..

hakita_nan said...

yanti, same2 lah kita tabahkan hati terima takdir Allah ini..
sungguh ajal itu tidak akan lambat walaupun sesaat..janjiNYA itu teramat pasti cuma kite tak tahu bile giliran kite pulak...

Aesyahumaira said...

salam...atim..akak rindu sgt2 nk jmpa atim...ingat ka boleh jmpa di kuantn...tapi,apakan daya, atim milik ALLAH, kita semua milikNYA...
SMOGA ATIM TENANG DI SANA.. Roh perjuangan dakwah islamiah tetap melekat di hati akak ditemani kenangan atim...
yanti...entri ni sgt menyentuh kalbu akak...terima kasih kerana menulis entri yg sgt bermakna ini. ALLAHUAKHBAR....=,I

Anonymous said...

salam...walau diri ini x mengenali arwah,namun ikatan ukhuwah yang terjalin kerana Allah membuktikan manisnya persahabatan...Perjuangan beliau telah selesai di dunia ini,yang masih hidup ade cabaran yang menanti di hadapan...teruskan perjuangan kita berbekal semangat dakwah yang dimiliki arwah insyaAllah...

Wardatul Ad-Din said...

assalamualaikum...

Syukran kepada semua. InsyaAllah sama-sama kita doakan roh sahabat kita ditempatkan bersama orang-orang yang beriman.

Sungguh, mati itu percaturan Allah Taa'la. Tidak kira muda tidak kira muda, sampai masa malaikat izrail bakal menjemput kita.

Kita yang masih dikurniakan nikmat hidup ini perlulah sentiasa perbanyakkan amal ibadah. InsyaAllah sama-sama kita rebut piala taqwa. Arwah sudah lepas bahagiannya.

Semoga kita semua thabat dalam perjuangan. InsyaAllah

NuR KaSiH aTieQaH said...

Inalillahiwainnailahirajiu’n...
Salam takziah buat Yantie dan sahabat2..
Hampir meleleh air mata ketika membaca post ini..
Subhanaallah, Allah itu maha berkuasa lagi maha mengetahui..
Setiap percaturannya pasti ada hikmahnya..
Tidak kiralah muda atau tua..
Kita pasti akan dijemput olehNya..
Moga Atim ditempatkan bersama-sama orang yang solehah..
Dan semoga Yantie dan sahabat2 semua juga tabah dlm menghadapi dugaan ini..
Insyaallah..

dakwatunnisa said...

Mari kita sama2 meneruskan perjuangan sahabat kita yang pergi bertemu Allah.=)

Mg kita akan dipertemukan di Jannah kelak.

Teruskan Perjuangan!

Anonymous said...

begitu trsentuh hati kecilku ini tika mmbaca post ini...
moga2 Allah tmpatkan beliau d smping glgn yg soleh & solehah...