Páginas

Tuesday, February 19, 2013

::BQ Di Hati::

Bumi Barakah..
Bumi Barokah Pondok Baitu Qurro' Wal Fuqoha' ♥



Selesai menadah kitab, duduk berqosidah si mawar-mawar agama di anjung pondok yang berbumbungkan langit yang terbentang kebiruan. Menunggu Mawleed pada malamnya, bersempena khatamnya kitab Safinatun Naja. Indah...SubhanAllah

Si adik sibuk menyapukan ithmid pada mata si kakak. Si kakak terkebil-kebil menahan kepedihan dek kerana kesan ithmid itu. Ketawa mereka pecah. Allah..

Tiba-tiba..

Kalimah Allah.. Kalimah Allah... Medongak ke langit kesemua mawar-mawar itu. Terpegun. SubhanAllah.. 

Mariam puteri kecil Mudir Pondok berlari mengkhabarkan kepadanya tentang khabar gembira ini. Si mawar-mawar yang sibuk memasak di dalam berlari-lari keluar agar tidak terlepas untuk melihat keindahan Allah yang ditunjukkan kepada si pelajar ilmu di situ.

Tangkap gambar..kata si adik. Kusyhuk sangat melihat kalimah yang indah itu. Terpegun..tergamam..terpesona. SuhanAllah..

YA HA NA NA.. YA HA NA NA.. YA HA NA NA..

Kemudian, Ustaz dan Ustazah masuk melihat keindahanNya itu. Allah... MaasyaAllah..betapa ustaz dan ustazah sangat gembira. Berkali-kali kalimah Hamdalah keluar daripada mulut Sang Guru Mulia itu. 

Bergemalah Qosidah Ya Ha Na Na.. di anjung kecil tempat berkumpulnya si mawar-mawar agama itu. Maka, bergembiralah mereka dengan khabar gembira daripada Allah itu. Busyralana..Busyralana..

Bertambah berseri dengan Mawleed pada malamnya dengan alunan-alunan Qosidah-qosidah yang indah daripada adik-adik Baitul Qurro'. Dengan pengisian tausiyahnya yang berbekas di hati oleh Sang Guru Mulia, dengan pengisian perutnya dengan nasi arab yang enak. Allah... Maka nikmat Allah yang mana satu yang mahu kau dustakan?

Di bumi ini kami berkumpul. Yang datang nun jauh di Australia, yang datang dari UIA, yang datang dari UITM, yang datang daripada seluruh pelosok dunia tempat belajarnya. Kerana satu matlamat, kami berkumpul. Kerana niat yang jitu Allah pertemukan kami. Tidak mengira latar belakang, bidang yang diambil. Indahnya sebuah pertemuan dan perpisahan berlandaskan syariat Islam. SubhanAllah...

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِِّ الأُمِّيِّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسلِّمْ

WAllahu'alam

Al-Faqirah Wal-Haqirah Ilallah Al-Ghani 
Pondok Baitul Qurro' Wal Fuqaha'
5 Rabi'ul Awwal 1433H

Nota kaki : Kisah ini hanyalah sekadar perkongsian tentang keberkatan bumi Baitul Qurro'. Sebagai pembakar semangat untuk kita semua sampai ke sana.InsyaAllah Tidaklah kisah kecil ini ditulis melainkan mengharapkan redha dan rahmat Allah. Diri ini tiada apa-apa melainkan menumpang untuk meneguk sedikit ilmu di bumi yang barokah ini.

No comments: