Páginas

Wednesday, July 15, 2009

BAGAIMANA MEMBUNUH ORGANISASI?




  • Jangan hadir mesyuarat! Jika hadir pun, SENTIASALAH DATANG LEWAT! Dan bila hadir mesyuarat, CARILAH KESALAHAN AHLI-AHLI LAIN!

  • Jika dilantik menjadi jawatankuasa atau diminta memberi sumbangan, JANGAN BEKERJASAMA, tetapi sentiasalah mengkritik apa yang dibuat oleh organisasi!
  • Jika ditanya pendapat oleh pengerusi tentang sebarang rancangan mengenai sesuatu, katakan NO COMMENT. Lepas mensyuarat jajalah pada semua orang, sepatutnyer buat begini dan begitu...

  • Jika dilantik memegang amanah sebagai jawatankuasa, tolaklah dengan alasan tidak mampu, jika tidak diamanahkan pula, keluarlah dari organisasi dengan alasan tidak diberi kepercayaan atau peranan.

  • Bocorkan semua perkara yang dibincangkan dalam mesyuarat terutamanya berkaitan keburukan ahli dan masalah dalaman dalam organisasi, dan kemudian marilah kita sama-sama MENGUMPAT ya!

  • Bila hadir mesyuarat, SOKONG SEMUA PERKARA & ANGGUK JER, tetapi selepas itu JANGAN BUAT APA-APA LANGSUNG!

  • BERSETUJULAH dengan semua perkara yang dibincangkan tetapi BANTAHLAH perkara-perkara tersebut selepas mesyuarat...

  • Salahkan persatuan atas SEMUA masalah yang dihadapi sama ada masalah akademik, masalah "Aku tak cukup masa sebab aku masuk organisasi inilah!"...

  • Sentiasalah melengah-lengahkan semua kerja dalam mesyuarat atau persatuan dengan AMBIL SIKAP JANGAN BUAT LANGSUNG dan bila ditanya mengapa, mulahlah dengan MENYALAHKAN ORANG LAIN!


"Wahai KHALIFAH ALLAH, bukanlah saudaramu yang sebenar apabila berehat di rumah sedangakn saudara kita yang lain sedang sibuk menyumbang untuk ISLAM bahkan melakukan TANGGUNGJAWAB kita bagi pihak kita dan kerja KITA dibiarkan menjadi kerja MEREKA. Ingatlah, kerja kita sebagai KHALIFAH ALLAH untuk memakmurkan bumi ini amat banyak dan terlalu banyak! Sedangkan masa yang kita ada hanyalah sepanjang hidup yang singkat ini... Bersedialah sebaik mungkin agar kelak kita mudah menjawab di mahkamah ALLAH..."



"KEBENARAN yang tidak terurus akan dapat DIKALAHKAN dengan KEBATILAN yang tersusun"


(Saidina Ali Bin Abu Talib)



p/s: artikel ini bukan ditulis untuk mengajar para pembaca untuk membunuh sesuatu organisasi tetapi sekadar peringatan buat kita semua kerana setiap apa yang dilakukan akan dipersoalkan di hadapan Allah kelak. Wallah hua'lam.


No comments: