Páginas

Thursday, December 3, 2009

::Wanita-wanita dalam neraka::

Wanita-wanita dalam Neraka


Diriwayatkan oleh Sayyidina ‘Ali karamallahu wajhah:

“Saya dengan Fatimah pergi menghadap Rasulullah S.A.W kami dapati baginada sedang menangis lalu kami bertanya kepadanya: “Apakah yang menyebabkan ayahanda menangis ya Rasululullah?”

“Aku lihat ada perempuan rambutnya tergantung, otaknya menggelegak. Aku lihat perempuan yang digantung lidahnya, tangannya terikat dicurahkan ke dalam halkumnya. Aku lihat perempuan tergantung, kedua kakinya diikat,tangannya terikat kearah ubun-ubunnya dan disuakan dengan ular dank ala.”

“Aku lihat perempuan yang memakan badannya sendiri, di bawahnya dinyalakn api. Aku melihat perempuan yang memotong tubuhnya dengan gunting daripada api neraka. Aku lihat perempuan yang bermuka hitam, memakan tali perutnya sendiri. Aku lihat perempuan yang telinganya pekak dan matanya buta, diisi ke dalam sebuah petiyang diperbuat daripada api neraka, otaknya keluar daripada lubang hidungnya, badannya berbau busuk, kerana berpenyakit sopak dan kusta. Aku lihat perempuan kepalanya seperti babi, badannya seperti keldai, beribu-ribu kesengsaraan yang dirasainya. Aku lihat perempuan, rupanya seperti anjing, kala dan ular masuk ke kemaluannya, atau ke mulutnya dan keluar ke duburnya. Malaikat memukul kepalanya dengan corong daripada api neraka”.

Fatimah berdiri dan bertanya kepada ayahnya: “Ayahanda yang dikasihi, ceritakanlah kepada anakanda ; apakah kesalahan yang dilakukann oleh perempuan-perempuan itu?

Rasulullah menjawab:”Fatimah, adapun perempuan yang tergantung rambutnya itu, ialah perempuan yang tidak menutup rambutnya daripada lelaki yang bukan muhrimnya.”

“Perempuan yang lidahnya tergantung itu, ialah perempuan yang menggunakan lidahnya untuk memaki hamun dan menyakiti hati suaminya.”

“Perempuan yang kedua-dua kakinya tergantung itu, ialah perempaun yang keluar dari rumahnya dengan tidak mendapat keizinan daripada suaminya dan tidak mahu mandi suci daripada haid dan nifas.”

“Perempuan yang memakan badannya sendiri itu ialah kerana ia berhias untuk lelaki yang bukan suaminya dan suka mengumpat-ngumpat orang.”

“Perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting api neraka, ia memperkenalkan dirinya kepada orang asing,bersolek dan berhias supaya kecantikannya itu dilihat oleh lelaki lain.”

“Perempuan yang diikat kedua-dua kakinya, tangannya diikat ke arah ubun-ubun dan disuakan dengan ular dank ala,ianya boleh bersembahyang dan berpuasa, tetapi tidak mahu mengambil air sembahyang dan tidak mahu mengerjakan sembahyang, juga tidak mahu mandi janabah(junub).”

“Perempuan yang kepalanya itu seperti kepala khinzir dan badannya berupa badan keldai, ialah perempuan ahli pengumpat dan pendusta.”

“Perempuan yang seperti anjing itu, adalah perempuan yang suka membuat fitnah dan membenci suaminya.”


Sumber Rujukan: Bersolek(Tabarruj) karangan Ni'mat Siddiq

3 comments:

Rerama Ungu said...

Assalamualaikum Warohmatullahi Wabarokatuh.
Sangat bagus post ini.
Saya pernah dengar hadis ni tetapi tak terfikit nak post.
Boleh saya copy dan paste hadis post ukhti ni?

Wardah Ad-Deen said...

Waalaikumussalam... Tafaddal ya akhi. Semoga sama-sama mengamalkan amar ma'ruf dan nahi mungkar

Rerama Ungu said...

Syukran... insyaAllah