Páginas

Thursday, January 3, 2013

::Ibu Hebat, Anak Hebat::


KHALIFAH UMAR BIN ABDUL AZIZ

Membaca kisahnya Khalifah Umar Bin Abdul Aziz, satu kesimpulan dapat diambil, bahawa kehebatan beliau lahirnya daripada hebatnya seorang ibu. 

Dikisahkan bagaiamana ibunya dilamar sendiri oleh datuknya Khalifah Umar yang mentadbir negara pada ketika itu. Ketika datuknya membuat tinjauan di sekeliling kota Madinah dan baliau keletihan lalu bersandar di sebuat tembok. Tiba-tiba beliau terdengar suara seorang ibu dari sebuah rumah yang mengarahkan anak gadisnya agar mencampurkan air ke dalam susu.

Kemudian anak gadisnya berkata kepada ibunya bahawa bukankah ibunya telah mengetahui dasar yang telah ditetapkan oleh Khalifah Umar bahawa tidak boleh mencampurkan air dengan susu. Namun, ibunyaa tetap bertegas agar dicampurkan susu dengan air kerana pada ketika itu tiada sesiapa yang akan dapat melihat apa yang mereka lakukan. Lalu, si anak menegaskan bahawa, "Demi Allah, aku tidak mahu bersikap mentaatinya di tempat terbuka tetapi mengkhianatinya ketika bersendirian"

Setiap perbualan mereka secara tidak sengaja didengari oleh Khalifah Umar. Beliau berasa kagum dengan sikap si anak gadis itu. Lalu, beliau meminta agar disiasat latar belakang anak gadis itu dan ibunya. Di mana tempat tinggal mereka dan adakah ibunya masih bersuami serta anak gadis itu sudah bernikah. Setelah disiasat ternyata anak gadis itu belum bernikah.

Khalifah Umar lalu bertanya kepada anak-anaknya, adakah antara merka yang ingin bernikah. Dua orang daripada anaknya telah bernikah tetapi hanya seorang sahaja yang belum bernikah iaitu 'Asim. 'Asim kemudian bersetuju untuk bernikah dengan anak gadis itu. Ketahulah bahawa anak gadis yang bertuah itu adalah Laila, seorang anak gadis yang jujur dan mulia akhlaknya. Hasil daripada perkahwinan 'Asim dan Laila, maka lahirlah seorang Khalifah yang zuhud sifatnya iaitu Khalifah Umar Bin Abdul Aziz.

SubhanAllah Tabarakallah, sungguh daripada rahim seorang gadis yang jujur itu lahirnya seorang Khalifah yang agung. Maka, belajarlah untuk menjadi sehebat ibunya Khalifah Umar, agar dari rahim kita ini akan lahir seorang anak yang hebat. Betapa peranan seorang wanita yang bergelar ibu itu dalam melahirkan generasi yang hebat.InsyaAllah

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِِّ الأُمِّيِّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسلِّمْ

"Didik wanita, terdidik generasi"

WAllahu'alam

[Kisah yang disimpulkan daripada Kitab Khalifah Zuhud Umar Bin Abdul Aziz karangan Syeikhuna As-Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki]

No comments: