Páginas

Thursday, May 23, 2013

::Tausiyah Malam Cinta Rasul 2013::






Tausiyah Habib Ali Zeinal Abidin El-Hamid 

Pada hari itu yakni hari perhitungan segala amal kita di padang Mahsyar, bumi akan menceritakan apa sahaja yang yang telah kita lakukan di atas muka bumi.

Di dalam sebuah Atshar disebutkan tetang sebuah kisah yakni kisah apabila sebuah lorong itu dilalui oleh seseorang yang berzikir kepada Allah, lorong itu akan membanggakan dirinya hanya kerana dirinya dilalui oleh seseorang yang berzikir kepada Allah. Apatah lagi orang yang hadir pada hari ini (merujuk kepada mereka-mereka yang hadir ke Malam Cinta Rasul di Dataran Merdeka). Tempat ini akan membangga-banggakan dirinya hanya kerana dirinya digunakan sebagai tempat untuk menyebarkan Mahabbah Rasulullah Solallahu 'alaihiwassalam.

Jika sebuah lorong sangat berbangga kerana dirinya dilalui oleh seseorang yang berzikir kepada Allah. Dataran Merdeka ini berbangga kerana dirinya digunakan sebagai tempat menyebarkan Haruman Mahabbah Rasulullah Solallahu 'alaihiwassalam, apatah lagi kita insan yang mukhallaf, bukankah kita terlibih-lebih lagi perlu bersyukur?

Sesungguhnya, ketika bumi dipilih untuk diciptakan, telah dipilih khalifah oleh Allah mengajak kepada Allah. Mereka antaranya adalah Para Nabi dan Rasul serta duat yang diciptakan untuk mengajak manusia ingat kepada Allah. Demikian Allah menciptakan mereka dengan membawa basyirat (khabar gembira) kepada makhluk Allah di atas muka bumi. Rasulullah Solallahu 'alaihiwassalam diciptakan oleh Allah sebagai penutup kepada para Nabi dan mempunyai kelebihannya yang tersendiri.

Rasulullah Solallahu 'alaihiwassalam pernah bersabda :

"Saya ini makhluk Allah untuk menjadi penutup kepada Para Nabi"

Dengan ditutupnya para Nabi itu dengan Sayyiduna Al-Habib Al-Musthofa Rasulullah Solallahu 'alaihiwassalam, risalah yang dibawa oleh Baginda adalah Universal. Sesuai untu semua orang. Risalah yang menyeluruh kepada seluruh bumi. Dengan Islam risalah itu tersebar.

"Barangsiapa yang mencari selain daripada Islam sebagai agamanya, maka dia adalah golongan yang rugi"

Dalam menyebarkan risalah ini, Allah menjadikan para pembantu kepada Nabi. Nabi Musa Alaihissalam, dipilih pembantunya oleh Allah untuk menolongnya. Maka, Allah juga menjadikan sebahagian daripada manusia untuk berjuang bersama-sama Nabi Solallahu 'alaihiwassalam.

Siapakah golongna-golongan yang Allah pilih itu?

Golongan-golongan tersebut adalah mereka-mereka yang terdiri daripada kalangan pemuda-pemuda yang berumur 15, 16, 20, 25 dan 30 tahun. Berkata Baginda Rasulullah Solallahu 'alaihiwassalam :

"Membantu akan saya kaum-kaum muda"

Di dalam sebuah hadis telah disebutkan tentang 7 golongan yang akan mendapat naungan Allah di hari yang tiada lagi naungan selain naungan Allah Subhana wata'ala. Salah satu golongan yang disebutkan itu adalah golongan pemuda.

“Sebilangan manusia yang dinaungi Allah di bawah naungan-Nya pada hari kiamat iaitu hari yang tidak ada sebarang naungan padanya selain daripada naungan Allah; di antaranya ialah: Pemerintah yang adil, pemuda yang hidupnya sentiasa dalam mengerjakan ibadah kepada Tuhannya, orang yang hatinya sentiasa terikat dengan masjid, dua orang yang berkasih sayang kerana Allah di mana kedua-duanya berkumpul dan berpisah untuk mendapat keredaan Allah, orang yang dipujuk oleh perempuan yang kaya lagi rupawan untuk bersatu dengannya lalu ia menolak dengan berkata: “Aku takut kepada Allah!”, orang yang bersedekah secara bersembunyi sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diberi oleh tangan kanannya, dan orang yang menyebut atau mengingat Allah dengan keadaan tidak ada dalam ingatannya perkara lain, lalu menitis air matanya kerana mengingatkan sifat Jalal dan sifat Jamal Allah.” (HR. Abu Daud dan Ibnu Majah)

Golongan-golongan ini akan mendapat perlindungan daripada Allah di akhirat kelak. Antara mereka adalah golongan pemuda yang selalu beribadah kepada Allah dan tumbuh dalam kecintaan kepada Allah SWT. Sesungguhnya Allah berasa ta'jub dengan pemuda-pemuda yang kuat ibadahnya kepada Allah.

Allah telah menyebutkan beberapa kisah Pemuda di dalam Al-quran. Pemuda-pemuda ini antaranya ialah Sayyiduna Ibrahim Alaihissalam. Baginda telah menghancurkan berhala-berhala sembahan masyarakat pada ketika itu ketikamana umurnya masih muda. Kisah hebatnya disebut-sebut oleh Allah di dalam Al-quran dan menjadi pencetus semangat kepada penerus perjuangan membawa risalah Allah.

Selain itu, di dalam surah Al-Kahfi yang disunatkan untuk dibacakan pada setiap hari jumaat turut diceritakan tentang kisah-kisah hebat beberapa pemuda yang hebat. Mereka antaranya adalah Zulqarnain, Nabi Isa Alaihissalam, dan kisah pemuda-pemuda yang ditidurkan oleh Allah iaitu Ashabul kahfi. Kisah-kisah mereka dinukilkan oleh Allah di dalam al-quran sebagai bukti ketaatan mereka kepada Allah SWT.

Sesungguhnya, pemuda-pemuda yang dipilih oleh Allah untuk membantu Baginda Nabi Solallahu 'alaihiwassalam adalah mereka yang jujur dalam respon kepada arahan dan perintah Allah dan Rasulullah. Diceritakan tentang kisahnya Sayyiduna Anas Ibn Nadhar bapa saudaranya Sayyiduna Anas Ibn Malik yang juga seorang pemuda yang hebat. Menjadi penolong kepada Sayyiduna Rasulullah Solallahu 'alaihiwassalam.

Beliau ada contoh seorang pemuda yang jujur dalam responnya terhadap arahan Allah dan Rasulullah. Berkata Anas Ibn Nadhar :

" Bilamana Engkau izinkan aku untuk ikut berperang dan berjuang di medan peperangan, Engkau akan tahu bagaimana diriku berjuang"

Beliau terlepas peperangan Badar kerana pada waktu itu umurnya masih kecil. Beliau akhirnya, dapat mengikuti peperangan Uhud dan berjuang bersama-sama Sayyiduna Rasulullah Solallahu 'alaihiwassalam. Di dalam peperangan itu tentera muslim kalah. Ketika beransur pulang dari perang. Sayyiduna Saad Ibn Muaz berselisih dengan beliau. Kemudian, Sayyiduna Muaz bertanya kepada beliau ke mana beliau hendak pergi sedangkan pada ketika itu semua sudah beransur dari medan peperangan.

Keadaan yang tidak bersedia ini menyebabkan tentera Muslimin ditentang habis-habisan.

Dalam keadaan begitu, Anas terus maju ke hadapan menentang pihak musuh yang datang secara mengejut itu.

Lalu beliau menghampiri Saad bin Muaz dan berkata: "Lihat ya Saad, itulah sayap-sayap syurga yang telah kelihatan. Aku telah mencium keharuman kasturinya di bawah tanah Uhud".

Anas sudah mengetahui bahawa ajalnya sudah hampir menjemputnya di perang Uhud. Beliau terdengar seolah-olah bidadari syurga sedang memanggil-manggilnya. Kemudian Anas terus mengayunkan pedangnya ke kiri dan ke kanan memerangi musuh sedaya upaya.

Ketika itu, Anas berada di tengah-tengah pasukan musuh dan api peperangan semakin hebat membakar. Tiba-tiba terdengar satu suara daripada tentera Quraisy mengatakan Rasulullah telah dibunuh.

Mendengar laungan itu, Anas menjadi lemah dan hancurlah hatinya. Malah menambahkan lagi hasratnya untuk syahid di medan peperangan. Beliau semakin marah dan terus menentang musuh sambil hatinya berkata, "Muhammad telah pergi dan tidak kembali lagi. Muhammad telah berangkat ke hadrat Tuhan-Nya, dan biarlah aku orang yang mulamula mengikuti jejaknya dan berjuang di bawah kibaran benderanya".

Setelah itu, gugurlah pahlawan Anas dengan luka-luka pada jasadnya lebih daripada 80 tempat kerana terkena pedang, panah dan tombak musuh.

Hancur berkecai jasadnya sehingga tidak dikenali lagi, kecuali adik perempuannya yang dapat mengecam mayat Anas melalui jari-jari tangannya. Begitulah nasib Anas bin Nadhar yang telah syahid sebagai pahlawan Islam yang berani.

Nabi Solallahu 'alaihiwassalam kemudian terdiam, lalu turun firman Allah ini :

"Diantara golongan-golongan yang beriman, jujur dalam ketaatannya kepada Allah. Allah akan berlaku jujur kepadanya"

Berkata Sayyiduna Rasulullah Solallahu 'alaihiwassalam;

"Jujur di dalam setiap hal, akan diberi kejujuran sesuai dengan dengan kejujuran itu"

Selain itu, ada satu kisah lain yang jujur di dalam kata-katanya sehingga Allah membalas kejujurannya itu dengan kejujuran juga. Seorang sahabat berkata kepada Sayyiduna Rasulullah Solallahu 'alaihiwassalam bahawa akan bersungguh-sungguh berjuang sehingga beliau mati tertusuk anak panah ke lehernya sambil menunjukkan ke lehernya. Ternyata beliau syahid di dalam peperangan itu dan Nabi Solallahu 'alaihiwassalam mengatakan bahawa beliau syahid kerana tertusuk anak panah di lehernya, tepat-tepat pada tempat yang ditunjukkan olehnya kepada Rasulullah. SubhanAllah...

"Sekiranya kita bersungguh-sungguh dan jujur kepada Allah dalam melakukan sesuatu perkara, Allah akan membalas sesuatu dengan kejujuran"

Nilai sebuah kejujuran itu amat tinggi di sisi Allah. Raja Herculis menohmah Sayyiduna Rasulullah Solallahu 'alaihiwassalam sebagai pendusta di hadapan Abu Suffian. Abu Suffian pada ketika itu terus mengatakan kepada Raja Herculis;

"Dia (Rasulullah) tidak akan ditohmah sebagai pendusta. Bagaimana mungkin Rasulullah akan berdusta kepada Allah?"

Baginda Solallahu 'alaihiwassalam amat menghargai kejujuran sahabat-sahabat kepada Baginda. Bukan sahaja Para sahabat berlaku jujur kepada Rasulllah, bahkan haiwan juga jujur dengan Rasulullah Solallahu 'alaihiwassalam.

Seorang Arab badui (tinggal di padang pasir) berhasil menangkap seekor rusa dan mengikat lehernya, lalu membawanya ke Madinah. Rasulullah SAW yang berada di luar kota Madinah mendengar suara panggilan, “Wahai Rasulullah.” Kemudian Rasulullah SAW menoleh ke kanan dan ke kiri. Namun beliau tidak melihat seorang pun. Untuk kedua kalinya, beliau mendengar panggilan itu. Beliau pun menoleh, namun beliau tak melihat orang yang memanggilnya. Akhirnya beliau melihat seorang Arab badui sedang membawa seekor rusa. Beliau tahu bahwa panggilan itu berasal dari rusa tersebut.

Rasulullah mendekati rusa itu dan bertanya, “Apa keperluanmu?” Rusa itu menjawab, “Saya punya dua anak yang masih menyusui dan berada di balik gunung itu. Saya berharap sudilah kiranya Anda menjadi jaminan bagi kebebasanku, agar aku dapat pergi menyusui mereka dan kembali lagi.” Rasulullah SAW bertanya, “Apakah engkau pasti akan kembali?” Rusa menjawab, “Jika saya tidak kembali, semoga Allah menyiksaku dengan siksaan orang-orang yang memakan riba.”

Lalu Rasulullah SAW membicarakan soal pembebasan rusa dengan Arab badui itu. Ia menerimanya. Rasulullah melepaskan rusa itu dan langsung berlari ke balik gunung demi menemui anak-anaknya. Selang beberapa jam, rusa itu kembali.

Kejadian ini membuat Arab badui tersadar. Ia berkata kepada Rasulullah SAW, “Saya akan memenuhi apapun yang Anda inginkan.” Rasulullah SAW bersabda, “Lepaskanlah rusa ini.”

Arab badui itu melepaskan sang rusa dan berlari ke padang pasir seraya berkata, “Saya bersaksi bahwa tiada sesembahan selain Tuhan yang Maha Esa, dan engkau (Hai Muhammad) adalah utusan Allah.”

Oleh yang demikian, golongan muda hendaklah kembali kepada teras yang diikuti para sahabat di zaman Sayyiduna Rasulullah Solallahu 'alaihiwassalam yakni berlaku jujurlah dengan semua orang. Jujur kepada Allah dan jujurlah dengan selalu mengagungkan Nama Sayyiduna Rasulullah Solallahu 'alaihiwassalam.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِِّ الأُمِّيِّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسلِّمْ

WAllahu'alam

Al-Faqirah Wal Haqirah IlAllah Al-Ghani

[Tausiyah Habibuna Al-Habib Ali Zeinal Abidin El-Hamid, Malam Cinta Rasul, Dataran Merdeka Kuala Lumpur, 12 Jamadil Awal
1434H]

Notak kaki : Tausiyah Habib lebih memfokuskan kepada golongan muda. Sesungguhnya latihlah diri untuk
sentiasa berlaku jujur dalam setiap perkara

1 comment:

Baity Jannaty said...

Assalamualaikum ukhty salam ukhuwah
semoga ane bisa berkenalan lebih dekat dengan anti... amin...
no. hp 0857 1347 9371
akun fb mahabatusyahidah@ymail.com
ukhty... harapan ane besar untuk dapat mengenal anti. syukron.
Wassalamualaikum